بیماری‌های پروستات که مردان را درگیر می کند

شنبه 23 شهريور 1398
11:06
salamat

Image result for ‫بیماری پروستات‬‎


یکی از بیماری هایی که تمام مردان در طول عمر خود با آن مواجه می شوند، بیماریهای پروستات است که انواع مختلفی دارد و بسته به این که بیمار درگیر کدام یک از انواع آن شده باشند، علائم متفاوت وگاه دردناکی از خود نشان می دهد. برخی از پروستاتیت ها (التهاب پروستات)درمان های ساده ای دارند، اما بعضی دیگر سخت درمان می شوند و به مراجعه های مکرر به پزشک نیاز دارد.

دکتر اسعد مرادی در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به این که غده پروستات، جزئی از دستگاه تناسلی است، افزود: این غده در افراد بزرگسال به اندازه گردو بوده، زیر مثانه و در کف لگن قرار گرفته و نقش مهمی در دستگاه تناسلی دارد و ترشحات حاصل از این غده وارد مایع منی شده و از اسپرم ها محافظت می کند.

​این متخصص و جراح کلیه در خصوص بیماری های ناشی از پروستات عنوان کرد: بیماریهای پروستات مشکل بسیار شایعی بوده و ابتلا به برخی از بیماری های ناشی از آن اجتناب ناپذیر است. این غده از بدو تولد در بدن تمام مردان وجود دارد و با افزایش سن و ترشح هورمون های مردانه رشد کرده و در سنین بالای ۴۰ یا ۵۰ سالگی، بیماری بزرگی خوش خیم پروستات یا BPH خود را نشان می دهد که تمام مردان به درجات مختلفی درگیر آن هستند.


مرادی در توضیح سرطان پروستات به عنوان دومین بیماری ناشی از پروستات افزود: این نوع سرطان اغلب در سنین بالاتر خود را نشان داده و به ندرت مردان زیر ۴۰ سال درگیر این بیماری می شوند. التهاب پروستات یا «پروستاتیت» نیز سومین بیماری ناشی از غده پروستات است که در هر سنی بروز می کند، اما به طور عمده در میان مردان جوان قابل مشاهده است.

وی با بیان این که التهاب پروستات به چند دسته تقسیم می شود، خاطرنشان کرد: پروستات مثل هر عضو دیگری از بدن ممکن است عفونی شده و به صورت حاد یا مزمن خود را نشان دهد. در عفونت حاد پروستات، بیمار با علائم شبه آنفلوآنزا مثل بدن درد، تب، سوزش ادرار، قطع و وصل شدن ادرار و خروج باریک ادرار و در عفونت مزمن پروستات با عفونت ادراری مکرر مواجه است.

مرادی گفت:در شرایط طبیعی، عفونتی وجود ندارد، اما زمانی که بیمار دچار عفونت می شود، باید علت زمینه ای آن را بخصوص در مردان که عفونت ادراری در آنان شایع نیست، پیدا کرد. بنابراین یکی از تشخیص های پزشک در خصوص بیماری که با علامت عفونت ادراری مکرر مراجعه می کند، ابتلا به عفونت مزمن پروستات است که به طور مرتب باکتری را وارد سیستم ادراری کرده و بیمار هر از گاهی دچار سوزش ادرار، تکرر ادرار، تب و در کل علائم ادراری می شود.

این متخصص و جراح کلیه، سومین بیماری ناشی از التهاب پروستات را التهاب مزمن پروستات بیان کرد و افزود: به این بیماری، درد مزمن لگنی نیز می گویند که شایع بوده، اما درمان آن بسیار مشکل است. اغلب افرادی که درگیر این بیماری می شوند، جوان هستند و به درمان نیز پاسخ مناسبی نمی دهند.

وی در مورد علائم درد مزمن لگنی اظهار داشت: احساس درد در بیضه ها، آلت تناسلی، مثانه، لگن، کمردرد که ممکن است به صورت دوره ای شدید یا خفیف شوند، سوزش ادرار، تکرر ادرار، علائم عدم تخلیه کافی ادرار، احساس ادرار در مثانه و احساس درد در ناحیه لگن پس از خروج منی در رابطه جنسی از جمله علائمی است که بیماران مبتلا به درد مزمن لگنی تجربه می کنند.

دکتر مرادی با تشریح علل التهاب پروستات گفت: استریل نبودن شرایط سوندزدن، وجود مشکلات مادرزادی در مجرا و مثانه، عفونت های ادراری مثانه و در نهایت عفونت های مقاربتی که در مجرای ادراری به وجود می آید، سبب التهاب پروستات در مردان می شوند.

این ارولوژیست با بیان این مطلب که تشخیص هر یک از بیماری های ناشی از پروستات متفاوت است، خاطرنشان کرد: علامت مهم پروستات مزمن باکتریایی، ابتلا بیمار به عفونت مکرر ادراری بوده و منشا این عفونت پروستات است.

وی ادامه داد: گرفتن شرح حال از این بیماران بسیار مهم بوده و ممکن است در زمان معاینه پروستات، بیمار در مجرا یا محل پروستات احساس سوزش کند .در بررسی های دقیق تر ممکن است به انجام آندوسکوپی مجاری ادراری، مثانه و پروستات که به آن سیستوسکوپی و یا گرفتن نوار مثانه که به آن « یوروداینامیک» گفته می شود، نیاز داشته باشیم.

Image result for ‫بیماری پروستات‬‎


این متخصص و جراح کلیه، با اشاره به اینکه مهمترین مشکل در بیماری درد مزمن لگنی تشخیص صحیح آن است ، بیان کرد: بهترین روش تشخیص بیماری در این افراد، ارزیابی خود پروستات است که برای این کار، قوام و اندازه پروستات از طریق مقعد بررسی می شود. در زمان معاینه، بیمار احساس سوزش کرده و درد لگن دوباره برای وی تداعی می شود.

مرادی ادامه داد: زمانی که پروستات را ماساژ می دهیم، ترشحاتی از آن خارج می شود که این ترشحات را برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می کنیم و پس از آن متوجه می شویم بیمار التهاب پروستات دارد یا خیر. بجز موارد ذکر شده، سیستوسکوپی یا همان آندوسکوپی مثانه، مجرای ادراری و پروستات، و گرفتن نوار مثانه که با استفاده از آن فشار مثانه، مجرای ادرار، نحوه تخلیه مثانه و میزان باقیمانده ادرار و عملکرد همزمان عضلات کف لگنی ارزیابی می شود به پزشک در تشخیص این بیماری کمک می کند.
این ارولوژیست در مورد درمان انواع پروستاتیت اظهار داشت: نوع اول درمان عفونت حاد پروستات است که بر اساس کشت ادرار صورت می گیرد، بیمار باید در حدود دو هفته از آنتی بیوتیک های مناسب استفاده کند. در نوع دوم درمان عفونت مزمن پروستات و همچنین عفونت تکرار شونده نیز مجددا بر اساس کشت ادرار و مصرف آنتی بیوتیک است که ممکن است بین یک تا سه ماه طول بکشد. در درمان نوع سوم برای بیماران، اغلب بر اساس علائم بیمار، درمان مناسب تجویز می شود. یعنی اگر بیمار بیشتر درد داشته باشد، از داروهای ضد درد و اگر مثانه به طور نامناسب تخلیه می شود، داروهایی تجویز می کنیم که به بیمار کمک کند تا به راحتی مثانه را تخلیه کند.

مرادی با اشاره به این که بیماران مبتلا به پروستاتیت باید به چند نکته مراقبتی توجه داشته باشند، یادآور شد: در صورتی که با مصرف غذاهای تند و حاوی ادویه دچار مشکل می شوند یا احساس می کنند علائم شان در اثر ایجاد تنش یا نشستن روی محیط سرد تحریک می شوند، بهتر است از مصرف این نوع غذاها و نشستن در چنین محیط هایی خودداری کنند. در منابعی گفته شده که دوچرخه سواری و اسب سواری تاثیر منفی روی این گونه بیماران دارد، اگر تصور می کنند با انجام این گونه ورزش ها مشکل شان حاد تر می شود، توصیه می کنیم از سایر ورزش ها استفاده کنند.

این متخصص و جراح کلیه با بیان این مطلب که نشستن در آب گرم برای بیماران مبتلا به درد مزمن لگن مفید است، تصریح کرد: این بیماری به همسر منتقل نشده و باعث افزایش احتمال به سرطان پروستات نیز نمی شود، اما در افرادی که سابقه انجام رفتارهای پرخطر دارند، احتمال ابتلا به این سرطان بسیار بیشتر از کسانی است که سابقه تماس جنسی خطرناک نداشته اند.

مرادی در پایان صحبت هایش افزود: بیماران مبتلا به درد مزمن لگنی زمینه اضطراب دارند و به همین دلیل بیماری های عصبی مثل وسواس، کولیت عصبی، مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست بیشتر در آن ها مشاهده می شود و به این گونه بیماران توصیه می کنیم تا از تمرینات شل کردن عضلات استفاده کنند تا اسپاسم عضلات لنگی شان مرتفع شود.


منبع :سلامت نیوز


[ بازدید : 199 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]