خوردن نارنگی در بارداری چه خواصی دارد؟

جمعه 5 مهر 1398
16:20
salamat

خوردن نارنگی در بارداری چه خواصی دارد؟


نارنگی یکی از انواع مرکبات، ولی یک نوع ویژه از آنها است که طعم آن طیفی از بسیار شیرین تا ترش و اندازه آنها از سایز تخم مرغ تا گریپ فروت متفاوت است. انواع مختلفی از نارنگی مثل کلمانتین (یافا) و ماندارین وجود دارد. اکثر نارنگی ها بدون هسته هستند، اما انواع دو رگه آن حاوی هسته است. در مقایسه با پرتقال، نارنگی کوچکتر و حاوی آب بیشتر و اسید و قند کمتری است. رنگ نارنگی قرمز نارنجی است؛ زمان برداشت آن از اولین ماه پاییز تا اولین ماه بهار است.

نارنگی چه خواص و ویتامین های دارد؟
یک نارنگی کوچک حاوی ۴۰ کالری و ۹ گرم کربوهیدرات است. این مقدار کالری و کربوهیدرات کمتر از مقدار آن در بیشتر میوه ها است. نارنگی همچنین 3/1 گرم فیبر، یعنی حدود ۵ درصد از نیاز روزانه ما به فیبر را دارا است، که آن را تبدیل به یک میوه پر کننده می‌کند. فیبر یک کربوهیدرات غیر قابل هضم است که می‌تواند شما را سیر نگه دارد و کارکرد دستگاه گوارش را تنظیم کند.

به دلیل سایز کوچک آن، نارنگی اغلب بیشتر خورده می‌شود. بنابراین، اگر شما نارنگی می‌خورید، روزانه حداکثر حدود یک تا دو عدد مصرف کنید. اگر مراقب دریافت کربوهیدرات مصرفی خود هستید، این مساله مهم است.

نارنگی یک منبع عالی ویتامین C است و حاوی ۳۱ درصد از نیاز روزانه شما در یک وعده کوچک است. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب بسیار مهم است که مسئولیت ترمیم سلول‌ها را به عهده دارد، روند پیر شدن سلول ها را کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. نارنگی همچنین منبع خوبی است از ویتامین A محلول در چربی که برای سلامتی چشم مهم است.

نارنگی همینطور حاوی مقادیر نسبتاً زیاد و مختلف مواد مغذی است که می‌توانند سلول‌ها را از آسیب حفظ کنند، التهاب را کاهش دهند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را پائین بیاورند و سلامتی عمومی را بهبود بخشند.

در نهایت، نارنگی ها حاوی پتاسیم هستند. مطالعات نشان داده است افرادی که رژیم غذایی غنی از پتاسیم دارند، فشار خون پائینی دارند.

انواع مختلفی از نارنگی در سراسر دنیا وجود دارند. یک نوع از این نارنگی ها که به کلمانتین معروف است، از اواسط آبان ماه تا اوایل دی ماه به بازار می‌آید و بسیار شیرین و بدون هسته هستند و انواعی از آن کیوتی نامیده می‌شوند. نوع دیگر نارنگی به نام مورکات (نارنگی عسلی) که از دیماه تا فروردین ماه در برخی نقاط دنیا در دسترس است.


روش انتخاب و نگهداری نارنگی

نارنگی هایی را انتخاب کنید که صاف و براق هستند، باید بدون خراش، کبودی و لکه باشند. آنها را ببوئید- باید بوی آنها خوشایند و شیرین باشد. نارنگی را در دستان بگیرید- نارنگی های رسیده نسبت به سایزشان سنگین هستند.

نارنگی باید در یخچال نگهداری شود و تا دو هفته ماندگاری دارد. در نهایت، آب نارنگی هم انتخاب خوبی است. اگر نگران اضافه وزن یا قند خونتان هستید، از مصرف آب نارنگی خودداری کنید. اما، مقدار کمی در دسر یا شیرینی‌ها مفید خواهد بود. همچنین برای مزه دار کردن مرغ و گوشت و طعم دادن به غذاها کاربرد دارد.



روش استفاده از نارنگی در برنامه غذایی روزانه

نارنگی می‌تواند عطر و طعم مرکبات شیرین را به سالادها، غذای اصلی و پیش غذاها اضافه کند. نارنگی را پوست کنده و خرد کنید و در کنار غذا مصرف کنید و یا از آب آن برای تهیه سس سالاد استفاده کنید.



نارنگی همچنین می‌تواند به تنهایی یا همراه با ماست کم چرب، پنیر کم چرب یا پنیر ریکوتا، به عنوان یک میان وعده عالی برای ایجاد احساس سیری، دریافت فیبر و پروتئین مصرف شود.



نارنگی برای تزیین برخی غذاها و طعم سبک و تازه دادن به خوراک ها انتخاب هوشمندانه ای است. نارنگی یک افزودنی عالی برای انواع غذاهای گیاهی، مرغ و غذاهای دریایی است.

خواص خوردن نارنگی در بارداری

نارنگی یک نوع از مرکبات با رنگ نارنجی است که منشاء آن جنوب غرب آسیاست، از خانواده پرتقال است، اما در مقایسه با پرتقال، نارنگی کوچکتر است و پوست آن آسانتر کنده می‌شود. ورقه های نارنگی رسیده، نرم، آبدار و شیرین هستند. نارنگی های با پوست دانه دار دارای بوی معطر، بسیار خوشایند، تازه و آبدار هستند. این میوه هم به صورت میوه و هم به همراه سالاد، انواع کیک، دسر و غذاهای اصلی مصرف می‌شود. برخی از مردم پوست نارنگی را خشک کرده و در بعضی غذاها به دلیل عطر خوش آن استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود عطر لذت بخشی به غذا و نوشیدنی‌ها اضافه شود.



امروزه میوه‌های مرکبات برای همگان قابل دسترسی هستند. آنها در همه جا کشت می‌شوند، در ایتالیا، برزیل، چین، یونان، کره و سایر کشورها. نارنگی بخاطر طعم و خواص سلامتی با ارزش است. مثل اکثر مرکبات نارنگی ماندگاری بالایی دارد. این میوه حاوی ریز مغذی‌های مفید از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم، اسید فولیک، بتاکاروتن اسید و ویتامین‌های C، A ، P، D ،B1 ، B2 و K است. میوه نارنجی رنگ نارنگی بطور موثری به رفع زکام کمک می‌کند. به دلیل دارا بودن ماده سینفرین، مخاط را از برونش و ریه پاک می‌کند. مصرف نارنگی همچنین سرفه را تسکین می‌دهد، گوارش را تحریک و سوخت و ساز را فعال و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.




[ بازدید : 170 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]