ژنیکوماستی چیست؟

شنبه 6 مهر 1398
13:56
salamat

Image result for ‫ژنیکوماستی‬‎

بزرگی سینه آقایان را اصطلاحاً ژنیکوماستی گویند. این عارضه رشد غیر عادی سینه‌ آقایان، در یک یا هر دو طرف را شامل می‌شود، ژنیکوماستی اصطلاحی پزشکی با ریشۀ یونانی و به معنای «سینه‌های شبیه به زنان» می‌باشد. این عارضه سینه آقایان را از حالت طبیعی خارج کرده و به هیبت سینه زنان نزدیک می‌کند. اصلاح فرم سینه در خانم ها ماموپلاستی نام دارد.


اختلال در هورمون‌ها و عدم تعادل بین هورمون استروژن و پروژسترون موجب ژنیکوماستی خواهد شد. تستوسترون هورمون مردانه و استروژن هورمون زنانه است. افزایش استروژن در آقایان اصلی‌ترین دلیل بزرگی سینه در ایشان است. ژنیکوماستی در بین پسران نوجوان که در حال گذران دوران بلوغ هستند بسیار شایع است. بیش از ۶۰ درصد پسران نوجوان به این عارضه دچار می‌شوند که در بیش از ۷۰ درصد ایشان، مشکل به خودی خود و بعد از عبور دوران بلوغ برطرف می‌شود. کمتر از یک درصد احتمال دارد فرد در دوران بزرگسالی به این اختلال دچار شود.

ژنیکوماستی به علّت چاقی و افزایش چربی در سینه نیست بلکه ژنیکوماستی به علّت بافت اضافه در سینه است و با ورزش و کم کردن وزن از بین نمی‌رود. این اختلال مشکلات اجتماعی و روحی مختلفی برای آقایان به همراه داشته و اعتماد بنفس و روابط اجتماعی ایشان را شدیداً تحت تآثیر قرار خواهد داد. گاهی ژنیکوماستی در آقایان همراه با درد و حساس شدن بافت سینه می‌‌باشد. درمان این عارضه فرد را از درد‌های جسمی و روحی خلاص خواهد کرد.

علائم ژنیکوماستی

ورم و التهاب بافت سینه.
افزایش قطر هاله سینه.
احساس درد مداوم و غیر عادی در نوک سینه.
ترشحات نوک سینه.
علائم ژنیکوماستی

عوامل ژنیکوماستی

ژنیکوماستی علل و عوامل شناخته و ناشناخته گوناگونی دارد. عوامل شناخته شده آن عبارتند از:

عدم تعادل در تولید تستوسترون و استروژن.
اختلالات غده تیروئید.
شیمی درمانی.
اعتیاد به الکل و مواد مخدر مانند هروئین، متادون و ماری‌جوآنا.
بیماری کبد.
سندروم کلاین فلتر.
عفونت و برآمدگی بیضه.
مصرف بعضی از داروها از جمله استروژن‌ها، دیژیتال، کورتون، کتاکازول، فلوتامید، لانوکسین، افاورینز، سیپروترون استات، سایتیمیتیدین، دیازپام، داروهای ضد افسردگی و داروهای رشد عضله و دوپینگ و ….
بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه که مانع دفع صحیح همورمون‌های اضافه و به هم ریختن تعادل هورمون‌ها در بدن می‌شود.
افزایش سن: معمولاً افراد مسن تر توستورون کمتری تولید می‌کنند و این می‌تواند منجر به عدم تعادل استروژن و توسترون و در نتیجه ژنیکوماستی خواهد شد.
افزایش وزن: با افزایش وزن و چرب در بدن، تولید استروژن خواهد شد.

درمان ژنیکوماستی
برای درمان باید به سن بیمار و علّت و مدِت زمان ژنیکوماستی دقّت شود. اگر این عارضه در دوران نوزادی و نوجوانی و به علّت اختلالات هورمونی ایجاد شود، معمولاً با گذر زمان بهبود خواهد یافت و نیازی به درمان ندارد. در دوران رشد و هنگام بلوغ تعادل بین دو هورمون استروژن و پروژسترون به هم ریخته و به بزرگ شدن سینه‌ها منجر می‌شود. ممکن است با به پایان رسیدن دوران رشد و گذران دوران نوجوانی این عارضه خود به خود از بین برود. و یا اینکه درمان دارویی می‌تواند در دوران اولیه ژنیکوماستی، مثمر ثمر باشد.

امّا اگر این عارضه، مدّت طولانی‌ دوام آورد، احتمال اینکه به خودی خود اصلاح شود و یا با دارو درمان گردد بسیار ضعیف خواهد شد.‌ چرا که بافت سینه سفت شده و در مقابل درمان دارویی مقاومت نشان می‌دهد. گاهی ژنیکوماستی به دلیل چربی انباشته شده در سینه می‌باشد و بافت عضلانی وجود ندارد. در هر صورت نیاز است از قبل با آزمایشات دقیق هورمونی و سونوگرافی عامل ژنیکوماستی به درستی شناخته شده و آنگاه با توجه به علل و شرایط عارضه برای درمان اقدام شود.

تاکنون روش‌های درمانی گوناگونی برای این عارضه کشف و پیشنهاد شده است. که درمان‌های دارویی بیش از نیمی از این درمان‌ها را در برمی‌گیرند. نزدیک به ۲۰ روش درمان بالینی برای درمان ژنیکوماستی وجود دارد.


لیپوساکشن درمانی مناسب برای ژنیکوماستی

لیپوساکشن اولتراسونیک مناسب ترین درمانی است که برای ژنیکوماستی پیشنهاد می‌شود. در این روش درمانی، بدون عمل جراحی تمامی بافت‌های اضافه سینه با استفاده از امواج ماوراءصوت، خرد شده و بیرون کشیده می‌شود. برای لیپوساکشن پوست بدن بریده نمی‌شود و تنها با ایجاد سوراخی کوچک درمان صورت می‌گیرد. در حین درمان نیازی به بیهوشی عمومی بیمار نیست و تنها بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بعد از درمان نیز نیازی به بستری ندارد و تنها اقدامی که باید بیمار در انجام آن دقّت و حساسیت داشته باشد پوشیدن گن مخصوص به مدّت دو ماه است. لیپوساکشن نه تنها هیچ خطری ندارد بلکه درمانی قطعی است و بعد از آن عارضه برنمی‌گردد.

چنانچه ژنیکوماستی با دارو درمان نشود، لیپوساکشن درمانی ساده و قطعی برای آن خواهد بود. امّا اگر ژنیکوماستی طولانی مدّت بوده و بافت آن سفت شده باشد، لیپوساکشن معمولی نمی‌تواند برای از بین بردن این بافت‌ها مفید باشد. بهتر است از لیپوساکشن اولتراسونیک استفاده شود تا نتیجه مطلوب‌تری به همراه داشته باشد. جمع شدن پوست سینه و عدم افتادگی پوست بعد از درمان، از دیگر مزایای استفاده از لیپوساکشن اولتراسونیک است.

لیپوساکشن اولتراسونیک، از جدیدترین روش‌های درمانی برای از بین بردن بافت‌ها می‌باشد که با استفاده از فرکانس امواج صوتی انجام می‌شود. امواج مافوق صوت بافت‌ ها را به لرزه درآورده و این لرزش سلول‌ها را می‌شکند و به حالت مایع در می‌آورد و در نهایت مایع حاصله با یک مکش از بدن خارج می‌شود.

این روش درمانی محدودیت سنی ندارد و انجام آن برای تمام افراد بالای ۱۸ سال بلامانع است. تنها کافی است قبل از درمان با پزشک خود صحبت کرده و ایشان را از بیماری‌ها و داروهای مصرفی خود آگاه کنید. حتی افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توانند از این درمان بهره‌مند شوند. آگاهی پزشک از وضعیت جسمانی شما به بهتر انجام شدن این روش درمانی کمک شایانی خواهد کرد.


مراقبت‌های بعد از ژنیکوماستی

تا یک هفته بعد از درمان باید از مصرف دخانیات پرهیز کنید و حتی دو هفته قبل از جراحی سیگار و دیگر دخانیات را کنار بگذارید.
مصرف مایعات و ویتامین ‌ای و ث افزایش یابد.
بستن گن فشاری در تمام مدّت سفارش شده، فراموش نشود.
مصرف آنتی بیوتیک‌ها و مسکن طبق نظر پزشک باشد.
از خوردن الکل بعد از انجام اولتراسونیک بپرهیزید.
بیماران بعد از دو هفته از انجام درمان به روش لیپوساکشن اولتراسونیک می‌توانند فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرند.

منبع : darosazii

[ بازدید : 162 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]