علل خشکی چشم و راه های درمان آن

سه شنبه 2 ارديبهشت 1399
21:28
salamat

خشکی چشم مشکلی است که تصور می شود با افزایش سن یا نگاه کردن زیاد به صفحه کامپیوتر یا موبایل بروز می کند. اما در این مقاله به مهم ترین علل بروز خشکی چشم اشاره می کنیم.

کار، شیوه زندگی، خورد و خوراک و حتی وضعیت سلامت‌تان، می‌توانند بر غدد اشکی شما تاثیر بگذارند و با خشک‌تر کردن‌شان، چشم‌هایی خسته و درگیر با خارش و سوزش را به شما هدیه کنند.

اگر خشکی چشم، قرمزی و دیگر عوارض ناشی از این اتفاق، آزارتان می‌دهد، و چشم‌های‌تان این روزها زودتر از قبل خسته می‌شوند، این مطلب را بخوانید. ما شایع‌ترین دلایل خشکی چشم و راه‌های مقابله با آن را با شما در میان خواهیم گذاشت.


مهم ترین علل خشکی چشم چیست؟

آلرژی و خشکی چشم

آلرژی یکی از دلایل شایع دچار‌شدن به خشکی چشم است. اگر این نشانه را همراه با سرفه، خارش پوست یا خشکی آن تجربه می‌کنید یا نشانه‌های دیگر آلرژی، شما را آزار می‌دهند، به جای تلاش برای آب‌رسانی به چشم‌های‌تان، مشکل اصلی را حل کنید.

مصرف برخی داروهای خاص و خشکی چشم

داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، احتمال خشک‌شدن چشم را بیشتر می‌کند. پس در صورت مشاهده این عارضه، پزشک‌تان را در جریان بگذارید.

پیری و خشکی چشم

پیری با خودش خشکی چشم را هم می‌آورد. اگر بیشتر از 65 سال سن داشته باشید، احتمالا علائمی مثل چشم‌های قرمزی که احساس می‌کنید چیزی آنها را خراش داده است، خواهید داشت؛ تاری دید، احساس سوزش در چشم‌ها و احساس اینکه چیزی در چشم شماست را تجربه خواهید کرد.

دود و خشکی چشم

دود و گرد و غبار، سرما یا گرمای شدید، می‌توانند زمینه را برای خشکی و سوزش چشم فراهم کنند. احتمالا شما در روزهای آلوده، بیشتر عوارض ناشی از خشکی چشم را تجربه می‌کنید و نیاز بیشتری به شست‌ و شوی چشم‌تان با آب تمیز و همچنین استفاده از قطره اشک مصنوعی خواهید داشت.


عرق‌کردن و خشکی چشم

آب بدن را کم می‌کند و چشم‌ها را خشک می‌کند. اگر ورزشکار هستید و به‌ خاطر انجام تمرین‌های‌تان، آب زیادی از بدن شما دفع می‌شود، بعید نیست که از خشکی چشم هم شکایت داشته باشید.


استفاده نکردن ار عبنک آفتابی و خشکی چشم

کسانی که میانه‌ای با عینک آفتابی ندارند یا از عینک‌هایی که فریم باریکی دارند استفاده می‌کنند، بیشتر دچار خشکی چشم می‌شوند. تابش نورخورشید به چشم‌ها، می‌تواند آنها را خشک کند و به همین دلیل، بهتر است حتی در زمستان، از عینک‌های آفتابی‌ای که فریمی پهن دارند، استفاده کنید.


لوازم آرایشی و خشکی چشم

لوازم آرایشی که به چشم‌های‌تان می‌زنید (مانند خط‌چشم) ممکن است راه غدد اشکی‌تان را مسدود کنند و باعث خشک‌شدن چشم‌ها شوند. پس اگر احساس خشکی و سوزش چشم کردید، آرایش‌تان را با دستمال مرطوب، یا تمیزکننده‌های چشم پاک کنید.


استفاده از لنز و خشکی چشم

کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، بیشتر گرفتار این مشکل می‌شوند. لنز‌ها، به ویژه لنزهای سخت (هارد) توان چشم شما را برای مرطوب‌نگه‌داشتن خود کاهش می‌دهند و باعث سوزش چشم می‌شوند. گذشته از این، اگر چشم‌های‌تان را جراحی کرده باشید هم احتمالا تا سال‌ها، اشک مصنوعی همراه همیشگی شما خواهد بود و در صورت فعالیت چشمی طولانی‌مدت و خیره‌شدن به رایانه، مدام دچار خشکی چشم خواهید شد.


استفاده از موبایل و کامپیوتر و خشکی چشم

گوشی‌بازها و کسانی که زیاد به صفحه نمایش رایانه خیره می‌شوند، معمولا به عوارض ناشی از خشکی چشم هم دچار می‌شوند. قرمزشدن چشم‌ها و احساس واردشدن شی خارجی به آنها، از جمله عوارضی است که این افراد مدام از آن شکایت می‌کن


اختلال در غده تیروئید و خشکی چشم

کسانی که به اختلالات غده تیروئید دچار هستند، بیش از دیگران از خشکی چشم شکایت می‌کنند. پس همیشه این مشکل را بر گردن آلودگی هوا و کار زیاد نیندازید و در صورتی که مدام احساس خشکی چشم کردید، حتما با انجام آزمایش خون، فعالیت غده تیروئیدتان را بررسی کنید. اختلالات سیستم ایمنی بدن و مشکلات غددی، می‌توانند بر قدرت چشم‌های شما در ترشح اشک تاثیر بگذارند.

درمان خشکی چشم:

درمان خانگی خشکی چشم ۱: شیر سرد

همان‌طور که می‌دانید شیر نوشیدنی سالمی است که مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است. نوشیدن شیر برای سلامتی‌تان مفید است زیرا می‌تواند به استحکام استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، و بهبود سلامت عمومی کمک کند. ولی فواید شیر بیش از این‌ها است. با استفاده از شیر سرد می‌توانید خشکی چشم‌تان را نیز درمان کنید. شیر سرد می‌تواند خستگی چشم را برطرف کند و به سرعت نیز چشم‌های خشک و خسته را تسکین بخشد.

مواد و لوازم مورد نیاز: ۱ فنجان شیر سرد؛ دو تکه پنبه؛ مقداری گلاب

روش انجام کار:

الف. مقداری گلاب را در یک فنجان شیر سرد بریزید

ب. دو تکه پنبه را به این محلول آغشته نمایید

پ. پنبه‌ها را روی چشم‌های‌تان قرار دهید

ت. چند دقیقه به همین حالت در آرامش بمانید و سپس، چشم‌های‌تان را با آب ولرم بشویید

توصیه می‌شود این راه درمانی را چندین بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه‌ی قابل توجهی برسید.


درمان خانگی خشکی چشم ۲: نعنا

گفته می‌شود استفاده از نعناع روش خانگی فوق‌العاده‌ای برای تسکین خشکی چشم محسوب می‌شود.

نعناع حاوی منتول است که می‌تواند به تحریک تولید اشک کمک نماید. به علاوه، نعناع باعث می‌شود در چشم‌های‌تان احساس شادابی و انرژی کنید.

اگر به دنبال درمان خشکی‌ چشم‌های‌تان هستید، دستورالعمل زیر را انجام دهید:

الف. ابتدا ۱۰ تا ۱۲ عدد برگ تازه‌ی نعناع را به دقت جدا کنید و بشویید

ب. سپس آن‌ها را در آب بجوشانید

پ. بعد از آن‌که آب حاوی برگ‌های نعناع به جوش آمد، آن را از روی حرارت بر دارید و حداقل ۲۰ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود

ت. سپس پارچه‌ی تمیزی آماده کنید

ث. پارچه‌ی تمیز را کاملا به محلول آب و نعناع آغشته نمایید

ج. در نهایت، پارچه را روی چشم‌های‌تان قرار دهید؛ و بعد از مدتی، چشم‌های‌تان را بشویید

چ. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان دست یابید


درمان خانگی خشکی چشم ۳: آب گشنیز

گشنیز که به جعفری چینی نیز مشهور است، در شبه قاره‌ی هند و برخی نواحی اروپا بیش‌تر از سایر نقاط جهان کشت می‌شود. گشنیز گیاه دارویی شگفت‌انگیزی است که به دلایل و مقاصد بسیاری در سراسر جهان محبوبیت دارد و می توان گفت بهترین داروی خشکی چشم می باشد . این گیاه دارای شش نوع اسید، مواد معدنی، ویتامین‌ها و بسیاری خواص و فواید دیگر برای سلامتی انسان است. گشنیز سرشار از ویتامین A، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و فسفر است؛ بنابراین، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات بینایی و تباهی لکه‌ی زرد کمک کند. گشنیز فشار و استرس و خستگی را از چشم‌ها می‌زداید.

بتاکاروتن موجود در گشنیز می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های چشمی نظیر خشکی چشم پیشگیری، یا آن‌ها را درمان کند. گشنیز یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای خشکی چشم است که به شدت مورد علاقه‌ی مولف این مقاله قرار دارد. چنان‌چه می‌خواهید از شر خشکی چشم خلاص شوید، می‌توانید در خانه با استفاده از آب گشنیز به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید. گشنیز به برطرف شدن خارش و احساس شی خارجی در چشم کمک می‌کند.

پس از مطالعه‌ی دستورالعمل کامل این درمان خانگی، آن را امتحان نمایید و به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید.

الف. مقداری برگ تازه‌ی گشنیز تهیه کنید

ب. سپس، آن‌قدر آن‌ها را بکوبید تا عصاره‌شان خارج شود

پ. آب گشنیز را در یک قطره چکان بریزید

ت. سرانجام، دو قطره از عصاره‌ی گشنیز را در چشم‌تان بچکانید

ث. این کار را حداقل روزی دو مرتبه انجام دهید

ج. این کار را هر روز آن قدر تکرار کنید تا بهبودی حاصل گردد


همچنین بخوانید:
چرا مردها حتما باید ویتامین E مصرف کنند ؟
از علت تا درمان بری بری
۸ درمان خانگی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه

درمان خانگی خشکی چشم ۴: چای بابونه

چای بابونه که از شکوفه‌های خشک شده‌ی گیاه بابونه درست می‌شود، غالبا برای درمان بیماری‌ها و مشکلات متعدد سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید فراوان چای بابونه ناشی از وجود ماده‌ای به نام بیسابولول است. بیسابولول حاوی خواص ضد میکروبی و آرامش‌بخش است. به علاوه، چای بابونه با اثر خنک کنندگی و ضد التهابی‌اش می‌تواند به بازیابی رطوبت از دست رفته و تسکین خستگی چشم‌های‌تان کمک نماید. از این رو، چای بابونه نیز از جمله درمان‌های خانگی موثر برای خشکی چشم به شمار می‌رود. اگر مایل هستید از این راه درمانی استفاده کنید، لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

مواد و لوازم مورد نیاز: ۱ قاشق چای خوری گل بابونه‌ی خشک؛ ۲ تکه پنبه؛ ۲۰۰ میلی‌لیتر آب جوش

روش انجام کار:

الف. ۱ قاشق چای خوری گل بابونه تهیه کنید (به جای آن می‌توانید از چای کیسه‌ای بابونه نیز استفاده نمایید)

ب. آن را در آب جوش بریزید

پ. اجازه دهید گل خشک شده‌ یا چای کیسه‌ای بابونه به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوشیده بماند تا دم بکشد

ت. سپس اجازه دهید چای بابونه خنک شود

ث. دو تکه پنبه را به چای بابونه‌ی خنک شده آغشته کنید

ج. دو تکه پنبه را روی پلک‌ها و سطوح اطراف چشم‌های‌تان قرار دهید.

چ. به مدت ۱۵ دقیقه در همان حالت بمانید

ح. اگر پنبه‌های آغشته به چای بابونه به تدریج خشک شدند، دو تکه پنبه‌ی دیگر را به آن آغشته کنید و روی چشم‌های‌تان قرار دهید

خ. در صورت تمایل می‌توانید تا هر زمان که احساس شادابی کنید و خشکی چشم‌های‌تان به شکل قابل توجهی تسکین یابد، این کار را تکرار کنید

د. چشم‌های‌تان را با آب گرم بشویید

ذ. این روش درمانی را روزی دو مرتبه انجام دهید تا بهبودی دلخواه‌تان حاصل شود

هنگام انجام این کار، حتما چشم‌های‌تان را ببندید تا چای بابونه وارد چشم‌های‌تان نشود. هم‌چنین گاهی اوقات می‌توانید به جای پنبه از کیسه‌ی چای بابونه نیز استفاده کنید؛ به این ترتیب که پس از نوشیدن چای کیسه‌ای بابونه، کیسه‌ی آن را روی چشم‌های‌تان قرار دهید (برای هر کدام از چشم‌های‌تان کیسه‌ای متفاوت استفاده کنید). این کار کمک‌تان می‌کند از شر قرمزی چشم نیز خلاصی یابید.


درمان خانگی خشکی چشم ۵: آلوئه‌ورا

هم‌چنین، گفته می‌شود آلوئه‌ورا نیز برای درمان خشکی چشم فوق‌العاده مفید است. برگ‌های آلوئه‌ورا حاوی ماده‌ای غلیظ و ژله مانند است که استفاده از آن برای درمان خشکی پوست، سوختگی‌ها، ‌و هم‌چنین دیگر بیماری‌های پوستی مفید است. به علاوه، خواص ضد عفونی کننده و ضدالتهابی آلوئه‌ورا، استفاده از این گیاه پر خاصیت را به یکی از درمان‌های خانگی طبیعی موثر برای رفع علائم خشکی چشم تبدیل ساخته است. با استفاده از آلوئه‌ورا در خانه چشم‌های‌تان می‌توانند به آرامش قابل توجهی دست یابند.

با وجود این، استفاده از آلوئه‌ورا ممکن است به احساس ناراحتی و سوزش در چشم‌های‌تان نیز منجر شود. به همین خاطر، بهتر است پیش از تصمیم به استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان خشکی چشم‌تان با پزشک مشورت کنید. برای پیشگیری از بروز ناراحتی پوستی یا هر گونه عوارض جانبی دیگر، ابتدا بهتر است مقدار اندکی از آلوئه‌ورا را روی سطح پوست پلک‌تان بمالید. چنان‌چه با هر گونه واکنش آلرژیک (حساسیت) مواجه شدید، فورا پوست پلک‌تان را بشویید.

به منظور خلاصی از شر خشکی چشم،‌ می‌توانید جزئیات دستورالعمل زیر را مو به مو اجرا کنید.

الف. ابتدا یک تکه از برگ آلوئه‌ورا را آماده کنید

ب. سپس، آن را با دقت بشویید

پ. اکنون برگ آلوئه‌ورا را ببرید

ت. سپس محتویات داخل برگ را خارج کنید و در فریزر قرار دهید

ث. عصاره‌ی یخ زده‌ی برگ آلوئه‌ورا را در آب خنک بیندازید

ج. بعد از چند دقیقه، پارچه‌ی تمیزی را کاملا به این مایع آغشته کنید.

چ. سرانجام، پارچه را روی چشم‌های‌تان قرار دهید

ح. این عملیات را روزی دو بار انجام دهید

خ. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب و رضایت‌بخشی برسید


درمان خانگی خشکی چشم ۶: آب انگور فرنگی و عسل

استفاده‌ ار ترکیب آب انگور فرنگی و عسل نیز برای درمان خشکی چشم ایده‌ی خوبی به حساب می‌آید. آب انگور فرنگی به صورت طبیعی در تقویت دستگاه ایمنی بدن تاثیرگذار است و می‌تواند با عفونت‌ها نیز مبارزه کند. اگر به دنبال راه درمان خوبی برای خشکی چشم‌ هستید، بهتر است از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

الف. مقداری انگور فرنگی تهیه کنید

ب. آب آن را بگیرید

پ. سپس ۱ قاشق چای خوری عسل به آن اضافه نمایید

ت. این دو را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید

ث. در نهایت، این مخلوط را نوش جان کنید

ج. روزانه این کار را دو تا سه بار تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید و بهبودی حاصل کنید


منبع: darosazii.mihanblog



[ بازدید : 283 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]